12. juli 2012

SEO for begyndere - Del 3 "Titler"

Hej læsere og velkommen til det 3. indlæg i denne indlægs-serie kaldet "SEO for begyndere", som handler om, hvordan du optimerer din blog til google og andre søgemaskiner.
-Hvis dette er det første indlæg du læser, så vil et godt råd være, at gå tilbage til Introen til SEO, så du får det hele med.
-Idag, vil jeg fortælle om en anden utrolig simpel ting du kan gøre, der også giver meget i forhold til arbejdsindsatsen, nemlig "Titler/Overskrifter", som du kan bruge mange steder på din blog, men jeg har valgt at gå ud fra de 5 mest brugte af dem, som er:

Domæne:
Domænet, som du vil blogge på, har du sikkert allerede valgt, når du læser dette indlæg, men derfor vil jeg stadigvæk råde dig til, at læse dette, hvis du engang skulle få lyst til at skifte.

-For det første, er det selvfølgelig meget mere værd for dig, at have dit helt eget domæne istedet for fx et ".blogspot-domæne", som jeg har (simon-hansen.blogspot.dk), da google finder dem mere vigtige. Det er ikke nødvendigt for at komme op af googles rangstige, men det hjælper en del.
(Dog føler jeg personligt, at jeg er kommet så langt, at jeg ikke vil smide en sjat penge i et domæne og så skulle starte næsten forfra med min SEO)
-Hvis du skulle finde på at skifte og/eller købe et rigtigt domæne, så er en ting der giver meget, at bruge et søgeord i domænenavnet. Skriver du fx om computere og gadgets, ville "gadgetblog.dk" være oplagt og ville give en del ekstra til din SEO.
(Bemærk dog, at skriver du om dine "følelser" vil "følelser.dk" ikke hjælpe din blog meget, da du nok aldrig nævner ordet "følelser" i dine indlæg. (Jeg kommer mere ind på søgeord i et senere indlæg)


Videoer:
-Laver du videoer til din blog, så giv dem en relevant titel, der passer med ord du bruger i dine indlæg. Det er super nemt og kan give lidt ekstra hos google.
-Ligger videoerne på youtube, så husk også at linke til din blog, på din youtube-channel, det giver måske et par gratis klik til din blog.


Titel:
-At give din blog en titel, der passer til indholdet og indeholder ord, som du har skrevet i dine indlæg mange gange (fx skriver jeg tit "min holdning") er også en super nem måde, at få en lidt bedre google-placering på.
(Bemærk dog her og ved domænet, at hvis det er en personlig blog, kan det være svært, hvis du ikke synes det bliver ordentligt, så lad hellere være)


Overskrifter:
-At give alle dine indlæg overskrifter, som indeholder ord fra indlægget er endnu en super nem måde at score billige SEO-Point. (Uanset hvad, skal du i hvert fald altid huske at give dine indlæg én titel, at lade være er, som at smide penge ud af vinduet.)


Billeder:
-Ligesom med videoerne, så giv alle dine billeder en titel. For det første giver det, som ved videoerne en smule google-værdi, men derudover har du også chancen for at blive fundet via googles billedsektion, som helt klart er værd at tage med!




-Nu håber jeg på, at du selv føler, at du stille og roligt bevæger dig opad. De 2 sidste indlæg, har ikke været om de metoder, som giver allermest, men blot en stille og rolig åbning til SEO, så du har haft muligheden for, at komme ordentligt igang og score lidt nemme point, uden at foretage et kæmpe stykke arbejde.
Næste gang, kommer det til at handle om "Indhold", som har en noget større betydning, men også kræver lidt mere tid at få på plads... Er du klar på det? -Så bliv fast læser eller føj bloggen til dine favoritter og vær klar til næste skud af SEO-sprøjten, her på bloggen om 2 dage!
-Simon Hansen

1 kommentar:

  1. Det er et utrolig, velskrevet, godt og hjælpsomt indlæg du har lavet der! Roos til dig, eheh :-)

    Kys Emma
    emmajensens.blogspot.dk

    SvarSlet

Hej, stor tak fordi at du gider kommentere på min blog! Sætter pris på feedback og ris/ros generelt! :)