25. marts 2012

Rygning: Hvorfor?

Idag, syntes jeg lige at jeg vil lave et lille indlæg om det i forvejen meget debatterede emne "Rygning".
Mange mennesker i Danmark (Jeg selv med), ser på cigaretten og tænker "Nej tak!", eller det mener vi i hvert fald at vi ville sige, hvis vi blev spurgt om vi ville "ha' et hiv".
Dog falder mange i alligevel. Nogle fordi de har de dårligt og faktisk får venner ved at gøre det, nogle fordi de skal være nogle af de første i klassen til at gøre det, og nogle fordi, de føler at mainstream er den bedste måde at klare sig igennem tilværelsen på.

Nu tænker i sikkert "Det ved han sku da ikke en skid om!", heller ikke sikkert jeg gør det, men jeg har nu gået i over et halvt år, på en efterskole, hvor man af forældrene kan få tilladelse til at ryge på skolen. Og i det halve år, er der altså kommet flere rygere til, end dem der startede med at være.
Måske er det ikke mere end 10% af eleverne, som er startet, men det er, da også en del?
Og hvorfor starter man på en efterskole med at ryge, hvis det ikke er pga. enten mainstream eller gruppepres?
Er da også blevet spurgt om jeg ikke skulle prøve det et par gange, men har hver gang afvist det blankt og så må de "seje", jo så tænke om mig hvad de vil.

For jeg gider sku ikke være være en af dem, som sidder og tripper med fødderne pga. nikotin-trang når vi er halvvejs inde i en time.


Så min holdning til rygning helt konkret er:
Lad vær... Du får måske et par hurtige venner og i har det sjovt med rygningen, men det gør dit liv meget værre i det lange løb (Dvs. efter blot 2-3 måneder).

Jeg håber at du vil tænke på mine ord, næste gang i bliver spurgt om "et hiv" og forhåbentligt svare Nej.


Håber du kunne bruge indlægget til noget.
-Simon Hansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej, stor tak fordi at du gider kommentere på min blog! Sætter pris på feedback og ris/ros generelt! :)